FESTIVITATEA DE LANSARE A RUNDEI A XVIII – A DE GRANTURI MICI PENTRU TINERI

18 martie 2019

În contextul Proiectului major ,,Costești – Capitala Tineretului 2019, în scopul consolidării instrumentelor de abilitare și de participare a tinerilor la dezvoltarea durabilă a comunităţii şi la procesul de luare a deciziilor, dar şi implementării principiilor şi priorităţilor Legii cu privire la tineret şi ale Strategiei Naţionale de Dezvoltare a Sectorului de Tineret 2020, la 15 martie 2019, în sala mare de şedinţe a Consiliului Raional Ialoveni, s-a desfăşurat Festivitatea de lansare a Rundei a XVIII – a de Granturi Mici a  Programului ,,Fondul pentru Tineri Ialoveni”.

În cadrul evenimentului a avut semnarea acordurilor de colaborare şi înmânarea oficială a certificatelor de grant pentru implementarea celor 22 de proiecte comunitare elaborate de grupurile de iniţiativă civică şi consiliile locale de tineret din cele 14 localităţi ale raionului Ialoveni, în perioada 16 martie – 25 iunie 2019.

La această serbare ne-a onorat cu prezenţa actorii cei mai consecvenți și mai perspicace ai dezvoltării politicilor de tineret: domnul Lilian CARMANU, Președintele Raionului Ialoveni, domnul Andrei ȚURCANU, Viceprimarul satului Costești și domnul Sergiu GURĂU, Director executiv, A. O. ,,Eco – Răzeni”.

În mesajul său de salut şi de felicitare, domnul Lilian CARMANU, Președintele Raionului Ialoveni, a subliniat că a majorat bugetul pentru tineret în anul 2019 la 400 000 lei și contribuie cu 100 000 lei la desfășurarea acestei runde de granturi pentru a susţine tinerii activi, dotaţi şi inteligenţi, manifestându-și dorinţa şi speranţa de a investi în cele mai originale, ingenioase şi reuşite activităţi de tineret, cu impact în viitor, pentru a potenţa implicarea tinerilor în pilotarea de proiecte şi propulsarea de idei inovative, care să contribuie la schimbarea pozitivă în societate. Tinerii prezenţi au apreciat prin aplauze iniţiativa frumoasă, atitudinea generoasă și gestul nobil al domnului președinte Lilian CARMANU.

Cu persuasiune, domnul Andrei ȚURCANU, Viceprimarul satului Costești, a invitat consiliile de tineret și grupurile de inițiativă civică din localitățile raionului la Festivitatea de lansare a Proiectului major ,,Costești – Capitala Tineretului 2019”, care se va desfășura la 24 martie 2019, ora 14:00, scuarul Casei de Cultură Costești.

Prezent la eveniment, domnul colonel Andrei ALCAZA, șef, Secția Securitate Publică, Inspectoratul de Poliție Ialoveni, a vorbit despre importanța voluntariatului în dezvoltarea comunitară, dar și în ajutorul poliției, spre exemplu implementarea proiectelor naționale ,,Supraveghere de vecinătate” și ,,Bunicii grijulii”.

Moderatorul festivităţii, domnul Victor PLETOSU, specialist principal în domeniul politicilor de tineret, a menţionat că, în scopul stimulării activismului civic al tinerilor, promovării voluntariatului, Programul ,,Fondul pentru Tineri Ialoveni” este implementat din anul 2010 de A. O. ,,Eco – Răzeni” în parteneriat cu Consiliul Raional Ialoveni, Fundaţia Est – Europeană din Moldova şi Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova, cu desfăşurarea a 17 runde de granturi mici pentru tineri, cu realizarea a 267 de proiecte în 24 localităţi ale raionului – indicatori ce relevă potenţialul uman, valoric şi creator al tinerilor. De asemenea, a evidenţiat faptul că, în a optsprezecea rundă, în perioada 11 februarie – 02 martie 2019, urmare a atelierelor de instruire privind scrierea proiectelor din 09 – 10 februarie 2019 – or. Ialoveni și 26 februarie – s. Costești, s-au depus spre finanţare 31 proiecte elaborate de grupurile de iniţiativă civică şi consiliile locale de tineret din 15 localităţi ale raionului, care au solicitat un suport financiar în valoare de 274 600 lei, dar, urmare a interviului cu aplicanţii din 06 și 07 martie 2019 și a procedurii de vot online, au obţinut suport financiar 22 de proiecte din 14 localități, care se vor implementa în perioada 16 martie – 25 iunie 2019, cu un buget total de 133 000 lei, dintre care 100 000 lei este contribuţia financiară a Consiliului Raional Ialoveni, 17 000 lei este suportul Fundaţiei Est-Europene din Moldova, care asigură administrarea programului la nivel național și 16 000 lei este suportul financiar al Ministerului Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova.

Domnul Sergiu GURĂU, Director executiv A. O. ,,Eco – Răzeni” a informat echipele în cadrul unui atelier de instruire despre procedurile de implementare a proiectelor, regulile de promovare a acţiunilor desfăşurate, managementul financiar, întocmirea raportului financiar şi narativ, organizarea activităţilor din proiecte şi respectarea Calendarului Rundei a XVIII  – a de granturi mici a Fondului pentru Tineri Ialoveni – o rundă destinată promovării voluntariatului, activismului civic și dezvoltării comunitare, conform etapelor:

  1. Implementarea şi monitorizarea proiectelor – 16 martie – 25 iunie 2019;
  2. Clubul Tinerilor Lideri Comunitari – şedinţa de coordonare/raportare intermediară – 01 mai 2019;
  3. Gala Bunelor Practici – 29 iunie 2019;
  4. Raportarea narativă şi financiară – 20 –30 iunie 2019.

Astfel, încît, proiectele care se vor realiza, să corespundă criteriilor:

– Inovaţie (o nouă abordare a activităţilor de tineret);

– Continuitate;

– Impact asupra comunităţii, tinerilor;

– Durabilitate;

– Replicabilitate (practica poate fi implementată în alte localităţi);

– Eficienţă;

– Utilizarea raţională a resurselor (raportul cost-eficienţă);

– Participare (implicarea cetăţenilor, ONG-urilor, mass-media, în procesul de promovare a acţiunilor de tineret).

Pentru ca granturile oferite să demonstreze parteneriatul şi co-managementul consolidat al actorilor comunitari, a urmat procedura de înmînare a acordurilor de colaborare şi a certificatelor de grant finaliştilor Rundei a XVIII – a de granturi mici a Programului ,,Fondul pentru Tineri Ialoveni”:

  1. Consiliul elevilor L. T. ,,Aurel David”, Bardar, lider – Alina LUCHIȚA, mentor – Valentina PLUGARU, proiectul ,,Foișorul inteligent”, suma aprobată – 7 500 lei pentru procurarea materialelor de construcție și finisare necesare amenajării unui foișor în curtea liceului, și pentru organizarea lecțiilor în aer liber;

 

  1. Grupul de inițiativă civică ,,All for one”, Sociteni, lider – Jasmin MOLDOVANU, mentor – Alexandra MOLDOVANU, proiectul ,,O bibliotecă pentru noi”, suma aprobată – 4 500 lei pentru montarea rafturilor în biblioteca gimnaziului și desfășurarea activităților de promovare a lecturii în rîndul tinerilor;
  2. Grupul elevilor creativi ai L. T. Horești, lider – Nicolae DOGOT, mentor – Valeriu BOLBOCEAN, proiectul ,,Amenajarea unui parc”, suma aprobată – 4 500 lei pentru procurarea materialelor necesare confecționării băncilor și urnelor pentru gunoi, care vor fi plasate cu implicarea tinerilor în parcul localității;
  3. Grupul de iniţiativă civică ,,PRO – Potențial. Rezultat. Organizare”, Puhoi, lider – Adriana GRĂJDEANU, mentor – Tatiana SOLTAN, proiectul ,,Casa Voluntarilor”, suma aprobată – 5 500 lei, pentru procurarea mobilierului (mese, scaune, dulap) necesare amenajării spațiului pentru activitatea consiliului elevilor din liceu;
  4. Grupul de iniţiativă civică ,,GOLD”, Văsieni, lider – Igor BODEAN proiectul ,,Tinerii implicați – viitor prosper”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru procurarea rechizitelor de birou, premiilor și produselor alimentare necesare organizării unui ansamblu de acțiuni pentru promovarea voluntariatului în rîndul tinerilor, acțiuni de salubrizare, concursuri, etc.;
  5. Grupul de iniţiativă civică ,,Realiștii”, Răzeni, lider – Natalia UNTILĂ, mentor – Artur BUDAC, proiectul ,,Educație verde”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru procurarea accesoriilor necesare salubrizării spațiilor verzi și a urnelor pentru gunoi, precum și organizarea unui marș turistic cu participarea tinerilor;
  6. Grupul de iniţiativă civică ,,Luceafărul”, Costești, lider – Aliona ADĂSCĂLIȚA, mentor – Liliana IACOB, proiectul ,,Costești, citește !”, suma aprobată – 5 500 lei, pentru îmbogățirea fondului de carte a bibliotecii liceului și organizarea mai multor activități de promovare a lecturii: cititul în aer liber, întîlniri cu un scriitorii, etc.;
  7. Grupul de iniţiativă civică ,,Retorică și voluntariat”, Costești, lider – Ion MEREACRE, mentor – Ion SCUTARU, proiectul ,,Parc cu amfiteatru”, suma aprobată – 7 500 lei pentru procurarea materialelor de construcție necesare la montarea scaunelor și a unui ecran mobil în curtea liceului;
  8. Grupul de iniţiativă civică ,,Horizon”, Mileștii Mici, lider – Vladislav STICI, mentor – Maria VOLOȘIN, proiectul ,,Crearea clubului de robotică”, suma aprobată – 7 000 lei, pentru procurarea unei table magnetice și a unui laptop pentru a spori numărul de benenficiari ai clubului de robotică;
  9. Consilul Local al Tinerilor Văsieni, lider – Maria CÎRLAN, mentor – Igor BODEAN, proiectul ,,Prin implicare se face schimbare”, suma aprobată – 5 000 lei, pentru procurarea rechizitelor de birou și a urnelor de gunoi, necesare la organizarea acțiunilor de voluntariat cu tinerii din localitate;
  10. Grupul de iniţiativă civică ,,Activiștii”, Zîmbreni, lider – Mariana LUNCA, mentor – Aurelia PALADI, proiectul ,,Vestiar mobilat – confort asigurat”, suma aprobată – 7 000 lei, pentru dotarea vestiarelor sălii de sport a liceului cu mobilier adecvat și amenajarea spațiilor într-un stil prietenos tinerilor;
  11. Grupul de iniţiativă civică ,,Pro-Eco”, Cigîrleni, lider – Elena JOSU, mentor – Doina PARASCHIV, proiectul ,,Spațiu amenajat”, suma aprobată – 6 000 lei, pentru achiziționarea de bănci și urne pentru gunoi care for fi amplasate în parcul din localitate și curtea școlii;
  12. Consilul Local al Tinerilor Răzeni, lider – Ruslana-Maria ULMANU, mentor – Alexandra BEREGOI, proiectul ,,Adresa ta contează !”, suma aprobată – 6 500 lei, pentru montarea a două hărți a localității din sticlă organică și inox;
  13. Consilul Local al Tinerilor Bardar, lider – Tudor RĂILEAN, mentor – Andrei TONU, proiectul ,,Exatlon Bardar”, suma aprobată – 6 500 lei, pentru amenajarea unui teren cu jocuri interactive destinat copiilor și tinerilor (bare de tracțiune, cercuri, scrînciob, etc.);
  14. Grupul de iniţiativă civică ,,Noi suntem schimbarea”, Ialoveni, lider – Evelina PARASCHIV, mentor – Crina MOCANU, proiectul ,,Cafeneaua literară”, suma aprobată – 5 500 lei, pentru îmbogățirea fondului de carte al liceului și organizarea multor acțiuni de promovare a lecturii în rîndul tinerei generații: clubul de lectură, teatrul social, etc.;
  15. Consilul Local al Tinerilor Ruseștii Noi, lider – Elena SECRIERU, mentor – Mellissa DULGHERU, proiectul ,,O echipă unită – forța societății !”, suma aprobată – 4 500 lei, pentru procurarea rechizitelor de birou, premiilor și biletelor la spectacol, precum și organizarea activităților de consolidarea a echipei de tineri consilieri;
  16. Consilul Local al Tinerilor Ruseștii Noi, lider – Mellissa DULGHERU, proiectul ,,Un deșeu la locul său !”, suma aprobată – 6 500 lei, pentru procurarea urnelor pentru gunoi care vor fi instalate pe terenul de sport din localitate;
  17. Consiliul elevilor L. T. Ruseștii Noi, lider – Marina RUSSU, mentor – Viorica CODREANU, proiectul ,,Arta învățatului prin relaxare”, suma aprobată – 6 500 lei, pentru amenajarea curții liceului cu bănci și urne pentru gunoi;
  18. Grupul de iniţiativă civică ,,Conectați la natură”, Mileștii Mici, lider – Felicia TROFIM, mentor – Nadejda BUTNARI, proiectul ,,Cinema sub stele”, suma aprobată – 7 000 lei, pentru procurarea scaunelor de grădină necesare amenajării unui spațiu pentru proiecții de filme în aer liber;
  19. Grupul de iniţiativă civică ,,SMART (Societatea Membrilor Adepți ai Rațiunii Tinere)”, Țipala, lider – Valeria CASTRAVEȚ, mentor – Ion POPA, proiectul ,,Youth park”, suma aprobată – 7 000 lei, pentru procurarea materialelor de construcție necesare amenajării unui fîntîni arteziene (havuz) în parcul din localitate;
  20. Grupul de iniţiativă civică ,,PDCR – Noi suntem schimbarea”, Cărbuna, lider – Mădălina PLĂMĂDEALĂ, mentor – Vitalie SPÎNACHI, proiectul ,,Un nou început”, suma aprobată – 5 500 lei, pentru procurarea uniformelor sportive necesare echipei de fotbal și baschet a localității;
  21. Clubul de dezbateri al L. T. ,,Ion Pelivan”, Răzeni, lider – Iurie MANCOȘ, mentor – Elena BIVOL, proiectul ,,Championship Răzeni”, suma aprobată – 5 500 lei, pentru procurarea rechizitelor de birou, premiilor, materialelor promoționale și a produselor alimentare necesare organizării unui campionat raional de dezbateri și promovarea culturii dezbaterilor în rîndul tinerilor.

Deoarece tinerii voluntari implementează proiecte, administrația raionului Ialoveni a înmînat diplome de gratitudine semnate de Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării al Republicii Moldova, Platforma pentru Cetăţenie Activă şi Parteneriat pentru Drepturile Omului şi A. O. ,,Tinerii pentru Dreptul la Viaţă”, echipelor de voluntari curajoși, pentru implicare activă şi activitate merituoasă în cadrul Săptămânii  Naţionale a Voluntariatului ,,Hai în gaşca voluntarilor”, Ediţia XII – a, care s-a desfăşurat în perioada 01 – 07 octombrie 2018, în cele 9 localităţi ale raionului Ialoveni:

  1. Luchița Alina, cordonator SNV Bardar;
  2. Primăria Bardar;
  3. Grupul ”Green Peace”, Bardar;
  4. Consiliul Local de Tineret Bardar;
  5. Liceul Teoretic „Aurel David”, Bardar;
  6. Consiliul Elevilor L. T. ,,Aurel David”, Bardar;
  7. Liceul Teoretic Horești;
  8. Consiliul Elevilor L. T. Horeşti;
  9. Sava Silvia, coordonator SNV Horeşti;
  10. Consiliul Elevilor L. T. „Petre Ştefănucă”, Ialoveni;
  11. Patricia Pahomea, coordonator SNV Ialoveni;
  12. Consiliul Elevilor L. T. Moleşti;
  13. Ariadna Topală, coordonator SNV Moleşti;
  14. Doina Uţică, Coordonator SNV Puhoi,
  15. Liceul Teoretic Puhoi;
  16. PARFENI.COM, Puhoi;
  17. PALADI.COM, Puhoi;
  18. Alexandra Bivol, coordonator SNV Răzeni;
  19. T. ,,Ion Pelivan”, Răzeni;
  20. Clubul Tinerilor Voluntari din Răzeni;
  21. Marina Russu, coordonator SNV Ruseştii Noi;
  22. Liceul Teoretic Ruseştii Noi;
  23. Consiliul Elevilor L. T. Ruseştii Noi;
  24. Valeria Castraveţ, coordonator, SNV Ţipala;
  25. Liceul Teoretic Ţipala;
  26. Primăria Ţipala;
  27. Consiliul Local de Tineret Ţipala;
  28. Igor Bodean, coordonator, SNV Văsieni;
  29. O. GOLD, Văsieni.

Tinerilor activi, care participă şi investesc suficient de inteligent şi înţelept în dezvoltarea durabilă a localităţilor noastre, le dorim succese notabile şi-i asigurăm de susţinerea substanțială în implementarea proiectelor, iar la Gala Bunelor Practici vom pune în valoare şi vom scoate în evidenţă rezultatele notorii ale muncii orientate spre impactul major în comunitate !

 

Pentru conformitate,

Victor PLETOSU,

specialist principal în domeniul politicilor de tineret,

Aparatul Președintelui Raionului Ialoveni

 

Pentru conformitate,

                                                                   Victor PLETOSU,

                                            specialist principal în domeniul politicilor de tineret,

                                              Aparatul Președintelui Raionului Ialoveni

289 afișări