Ședința de lucru cu participarea primarilor și a serviciilor publice raionale – eveniment organizat la început de an pentru a discuta principalele subiecte de interes local

14 ianuarie 2020

În cadrul ședinței de lucru, organizată de administrația raionului în data de 13 ianuarie curent, au fost discutate mai multe subiecte de interes comun, atenția  fiind concentratră pe identificarea  soluțiilor pentru  problemele abordate…

Asigurarea unei securități a circulației rutiere

În contextul evenimentelor tragice înregistrare în ultimul timp în raionul Ialoveni, subiectul respectiv este mai mult decît actual. Informația respectivă a fost prezentată de domnul Andrei Eremia, vicepreședinte al raionului, secondat de domnul Stefan Caunov, directorul SA „Drumuri Ialoveni”,. Domnul Eremia a adus la cunoștință că pe parcursul ultimilor săptămâni a fost examinată infrastructura rutiera a raionului Ialoveni de catre o comisie formată prin dispoziție a președintelui raionului, urmărindu-se scopul depistării posibililor zone de risc. Problemele de securitate rutieră vor fi examinate pentru identificarea ulterioară a soluțiilor în ședința comisiei din data de 16 ianuarie curent, la care urmează să fie invitați și primarii localităților vizate. Președintele asociației primarilor din raion, domnul primar de Nimoreni, Andrei Covali, a evidențiat , necesitatea suplinirii tuturor sectoarelor cu indicatoare rutiere, precum și executării marcajului rutier pe toate drumurile din raion și instalării – unde e necesar – a limitatoarelor de viteză.

La solicitarea primarilor ca aceste lucrări să fie executate din contul Consiliului Raional sau a Administrației de Stat a Drumurilor, domnul Ștefan Caunov a adus la cunoștință categoriile de drumuri existente în raionul Ialoveni, menționând administrațiile responsabile de întreținerea acestora. Conform celor relatate pe teritoriul raionului sunt drumuri naționale și regionale,întreținute cu mijloace alocate din Fondul Rutier Național cu lungimea de 123,2 km, drumuri locale (raionale) – 75 km, a căror întreținere se efectuează din contul bugetului raional, și drumuri comunale sau străzi deservite de primării din contul mijloacelor alocate primăriilor din Fondul Rutier Național. De asemenea, sunt necesare cîteva tipuri de lucrări de întreținere, începând cu reparații capitale, plombări, înteținerea marcajului rutier și a indicatoarelor, întreținere de iarnă (deszăpezire) și vară (cosit). Respectiv fiecare entitate publica din cele trei nivele este responsabilă de efectuarea lucrărilor de întreținere pe porțiunile din gestiunea sa, in conformitate cu mijloacele alocate.

Conlucrarea administrațiilor publice locale cu reprezentanții ÎCS “Premier Energy Distribution”  SA,

Prezent la întrunire domnul Mihai Gîdei, responsabil de starea de lucruri  în sectorul Ialoveni, a menționat, că orice situație de avarie în domeniul distribuției energiei electrice poate pune în pericol viața și sănătatea cetățenilor. Este important ca beneficiarii de energie electrică să fie instruite și să cunoască că toate cazurile de avarie, deteriorări a rețelelor sau lipsa curentului electric trebuie anunțate direct furnizorului la numerele de telefon afișate pe factura pentru energia electrică sau la numărul de telefon național 0(22)43-11-11. În discuție au mai fost atinse subiecte ce se referă: la defrișările de arbori cu scopul de a mentine integritatea rețelelor electrice și buna lor funcționare; planul de cheltuieli și investiții aprobat de ÎCS “Premier Energy Distribution” pentru anul 2020, problema pilonilor defecți care prezintă un pericol iminent pentru securitatea cetățenilor…

În cadrul discuțiilor primarii au semnalat că investițiile planificate sunt insuficiente, este necesar ca prioritate să se acorde rețelelor ce alimentează instituțiile publice de învățământ, și desigur s-a solicitat ca acțiunile distribuitorului de energie electrică să fie mai promte în vederea înlăturării defectelor semnalate.

Măsurile de pregătire în domeniul Protecției Civile și prevenirea Situațiilor Excepționale

La acest aspect s-a referir domnul Marcel Pulbere, ofițer superior al Serviciului de Prevenție, Secția Situații Excepționale Ialoveni. Vorbitorul a adus la cunoștință că pînă la sfârșitul lunii ianuarie va fi finalizată planificarea acțiunilor în domeniul PC, ce se vor desfășura în teritoriul raionului pe parcursul anului 2020. La rândul lor primarii sunt chemați să prezinte pentru coordonare planul de pregătire in domeniul Protecției Civile și prevenirea Situațiilor Excepționale cu completarea și menținerea documentației în ordine sistemată la moment.Apropo, în perioada 09-11 septembrie sunt programate cursuri de instruire a primarilor și a persoanelor responsabile de domeniul Protecției Civile (PC) din localități.

Un alt subpunct din prezentarea d-nului Pulbere a fost aducerea la cunoștință a procedurii necesare de urmat de către persoanele responsabile de PC în cazul producerii unor Situații Excepționale.

Asigurarea unei conlucrări eficiente și transparente dintre autoritățile publice și instituțiile din subordine

Respectivul subiect a fost prezentat de doamna Galina Tonu, vicepreședinte al raionului Ialoveni. Dumneaei s-a referit la faptul că directorii instituțiilor subordonate primăriilor – grădinițe, case de cultură, biblioteci –  nu sunt suficient implicați în procesul formării și executării bugetelor atribuite acestor instituții. Aceste activități rămân, cel mai frecvent, în seama primarilor și a contabililor, ceea ce conduce la lipsa de transparență și eficiență în domeniile date.

Pentru a depăși această situație este necesar ca managerii menționați să fie incluși în grupurile de lucru la formarea bugrtelor lor, precum și la atribuirea mijloacelor pe capitole în conformitate cu necesitățile de facto ale instituțiilor, dar și antrenați în grupurile de lucru pentru achiziționarea celor necesare.

Reforma descentralizării și autonomiei locale

Subiectul respetiv a fost  prezentat de cître doamna Victoria Marian-Bogos, vicepreședinte al raionului, și domnul Valeriu Racu, șef Direcția finanțe. Doamna vicepreședinte a comunicat celor prezenți că în contextul demarării reformei descentralizării și a autonomiei locale, primăriile trebuie să întreprindă măsurile necesare pentru a deveni mai independente financiar față de Consiliul raional și bugetul de stat. Acțiunile întreprinse la nivel central, ca alocarea a 100% a impozitului din salariul persoanelor fizice, alocarea a 10% din venitul persoanelor juridice în bugetele locale de nivelul unu și altele trebuie să stimuleze primarii să caute și alți contribuabili la bugetele primăriilor. Acțiunile necesare ar fi: actualizarea listei de agenți economici locali, identificarea de bunuri care ar putea fi restaurate și valorificate în domeniul economic și -de ce nu?- identificarea finanțatorilor externi.

Domnul Racu s-a referit la faptul că Consiliul raional, datorită modului în care a fost format bugetul raional, are posibilități limitate de a susține financiar teritoriul. Totuși pe parcursul anului vor fi întreprinse anumite măsuri pentru a avea o conlucrare eficientă  între nivelele unu și doi.

201 afișări